Sta jij op het punt je beste medewerkers te verliezen in 2020?

Goede medewerkers zijn goud waard. Toch vrezen volgens een recent artikel in GVA (27/12) zes op de tien bedrijven dat ze hun beste krachten niet aan boord zullen kunnen houden. Maar liefst zeven op de tien bedrijven geven volgens een bevraging van Acerta aan, dat de retentie van personeel hun belangrijkste uitdaging wordt in 2020. Hoe zit het bij jou? Vrees jij er ook voor dat je concurrenten je sterkste elementen wegplukken? Wel, dat hoeft niet: je kunt er wat aan doen!


Er is meer dan enkel loon

Mijn standpunt om 2020 onbevreesd aan te vatten? Staar je niet blind op het loon van je medewerkers, maar investeer in je menselijk kapitaal en wat mensen belangrijk vinden. Zorg dat je weet wat ze drijft, waarom ze ‘s ochtends fluitend toekomen (motivatie) of waarom ze wel een kilo lood op de rug lijken te hebben, als ze toekomen (demotivatie). Nu, deze algemene richtlijn is mooi, maar hoe vat je de koe bij de horens? Wel, met de onderstaande drie tips - die ik zelf al meermaals met succes heb toegepast bij mijn klanten - kom je alvast een heel eind en hoef je ‘s nachts niet meer wakker te liggen:


Tip 1 Zorg dat je medewerkers kunnen groeien

Empower je medewerkers door ze opleidingen voor te schotelen en dan niet enkel op werkgebied, maar ook op persoonlijk vlak. Groeien in het leven zit nu eenmaal in ons DNA. Als we iets graag doen, willen we er meer over weten en meer ervaring opdoen, wat ons vervolgens weer gelukkiger en succesvoller maakt. Waarom zou jij deze kettingreactie niet in gang helpen zetten? Hoe beter opgeleid je medewerkers, hoe meer vertrouwen ze hebben en hoe meer initiatief ze tonen. En dan hebben we het nog niet over hun waardering voor jouw inspanningen gehad …


Tip 2

Motiveren door te waarderen

Zorg tijdens groei- en feedbackgesprekken (vergeet die ouderwetse evaluatiegesprekken) voor motiverende input en durf oprecht complimenten geven. Geloof me, ze vormen de brandstof voor excellente prestaties. Zorg ook voor een cultuur waarin oprechte en open feedback moet kunnen en teams elkaar durven wijzen op blinde vlekken. Kritiek mag ,maar zorg wel dat deze opbouwend is. Jijzelf en je teamleiders zijn de geknipte personen om deze cultuur te installeren én te bewaken.


Tip 3

Elke generatie zijn aanpak

Millennials (geboren tussen 1981 en 1995) hebben andere behoeften dan pakweg de generatie X (geboren tussen 1961 en 1980). De jongere generatie werkt om te leven, geloven niet meer in een “job voor het leven “, en hechten aan gelijkheid en waardering. Bovendien willen ze zich ook als mens ontwikkelen en vinden ze een goede balans tussen werk en privé essentieel. Wees je bewust van de generatieverschillen en faciliteer een vlotte communicatie tussen de verschillende generaties. Communiceer bovendien op maat van elke generatie, eenheidsworst zal zelden in de smaak vallen.

Zo, dit waren alvast mijn tips. Hopelijk haal je er voldoende inspiratie uit om mee aan de slag te gaan en 2020 succesvol en zorgeloos aan te vatten.


Samen met mij dieper in de materie duiken? Wil je dieper in deze materie duiken of een gesprek over de mogelijkheden die je hebt in jouw situatie en omgeving? Geef me gerust een seintje. Met gedeelde kennis komen we ongetwijfeld al een stuk verder! https://www.franksegers.be/contacteer-ons


Vanuit het hart, met respect,

Frank

Laten we over jou praten!

 

Als je wil weten wat we voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen: contacteer ons! Je wil graag onmiddellijk actie ondernemen?

Ik hoor graag wat jouw specifieke noden zijn en waar je vandaag vast zit. 

 

Nieuwsgierig geworden? Geef ons dan een seintje. 

 

We maken heel graag tijd voor een gesprek. En ...het kost je niks.

Tel. +32(3)4577080

 Adres: F.Timmermanslaan 51 - 2547 Lint

frank segers ©2019     -    Privacy policy

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social Icon
  • Twitter Social Icon