Ontbijt met Wouter Torfs - CEO Schoen Torfs
Bijgewerkt op: 13 jun. 2019
Op veler vraag van mijn klanten post ik hier nog een keer het fantastische ontbijt-interview dat ik had met top-ondernemer/mens Wouter Torfs.
Een druilerige vrijdagmorgen in Taverne De Valk te Lier. Ik ben iets vroeger en kijk ernaar uit om de man te ontmoeten die door zijn vele medewerkers zeer geliefd is en enorm gerespecteerd wordt. En ik moet zeggen, onmiddellijk bij zijn binnenkomst voel ik de positieve energie die Wouter Torfs als mens uitstraalt.
Hij begroet me zeer hartelijk en geeft me snel het gevoel dat we elkaar al langer kennen. Een bevestiging van wat meerdere medewerkers me reeds hadden verteld. Hij heeft een warme persoonlijkheid, begeeft zich graag onder de mensen en hij is een topondernemer met een duidelijke visie.
In 2014 werd zijn bedrijf voor de vijfde keer werkgever van het jaar. In tien jaar verviervoudigde de omzet. De jaarlijkse nettowinst bedraagt de jongste zeven jaar gemiddeld vier miljoen euro. Ik vind het een hele eer dat Wouter tijd voor me heeft willen maken.
Uiteraard heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om met Wouter te praten over zijn fantastische nieuwe boek "Werken met hart en ziel". Een boek dat opvalt door o.a. de vele foto's met Torfs medewerkers die met zijn allen een lach recht vanuit het hart tonen. Een boek waarin Wouter openlijk in zijn ziel laat kijken en waar hij met veel passie zijn visie, missie en succes strategieën deelt.
Ik geef je graag enkele tips vanuit het vuistje mee:
In de Torfs klantgerichte benadering gaat het niet meer om verkopen, maar om mensen gelukkiger te maken. Zij willen gelukkige medewerkers omdat zij zorgen voor gelukkige klanten. Zij werken volgens het "Customer Centricity" principe. Dat wil zeggen dat ze niet hun producten maar wel hun klanten in het hart van de organisatie plaatsen.
De match die er moet zijn tussen de persoonlijke missie (overtuigingen, waarden, doelen,...) van de sollicitant en de bedrijfsmissie is een belangrijk en waardevol selectiecriterium voor hen.
Mensen die zichzelf kunnen zijn en hun vitaliteit en energie mogen inbrengen, identificeren zich met het bedrijf en krijgen zin om creatief en innovatief te zijn. Erkenning krijgen is hierbij een essentieel aspect omdat die ervoor zorgt dat het gevoel van zelfwaarde wordt gestimuleerd en dat mensen in hun kracht komen.
Bij Torfs moeten mensen zichzelf kunnen zijn. Zichzelf zijn is ook met je kwetsbaarheid naar buiten mogen en durven komen. Handelen naar de overtuiging "Niemand is perfect" is misschien wel de belangrijkste vereiste voor hun mensen om zichzelf te kunnen zijn.
Effectieve leiders dienen het verschil te zien tussen de bedrijfsstrategie en de behoeften van hun medewerkers. Hun kernkwaliteit is "Empathie". Het aanvoelen van en zich inleven in behoeften van medewerkers en van het bedrijf.
Bij Torfs leeft de community spirit zeer sterk. Je behoort er tot de grote familie, waarin lief en leed worden gedeeld, successen gevierd en tegenslagen verwerkt. De medewerkers zijn er op alle momenten voor elkaar.
Richting community hebben ze bij Torfs een enorme stap voorwaarts gezet sinds ze hun medewerkers betrekken bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij als bedrijf willen opnemen. Voor de goede doelen hebben ze in 2014 een budget van 230.000 euro vrijgemaakt.
Ik moet toegeven, ik had nog een hele dag naar Wouter kunnen luisteren. Zijn volgende afspraak was gepland met iemand van zijn meest ervaren salescoachen. De manier hoe hij op authentieke en warme wijze zijn medewerkster begroette maakte indruk op me. De manier waarop hij dan ook nog eens de medewerkers van de taverne bedankte getuigde van grote klasse.Het toverde ook bij mij een stralende glimlach op mijn gezicht.
Wouter bedankt voor dit gesprek, u bent een fantastisch mens!
Leuke anekdote: Blijkt niet alleen dat Wouter mijn boek "Impact" heeft gelezen maar dat hij deze als cadeau heeft verkregen van een ...Torfs medewerker. Fantastisch toch!

Inspirerende groeten,
Frank Segers