Lunch met Klaas Vandendries - CEO Real Tobacco & topondernemer
Onlangs had ik in restaurant Carcasse in Sint-Idesbald een lunchgesprek met de visionaire ondernemer, Klaas vanden Dries, de CEO van Real Tobacco. Ik sta in deze bijdrage graag even stil bij zijn inzichten over (verbindend) leiderschap en het belang van de menselijke aspecten daarin om tot zakelijk succes te komen.
Spectaculaire groei
Onder leiding van Klaas vanden Dries is Real Tobacco de jongste tien jaar fors gegroeid.
In 2009 waren er drie vestigingen, nu 17. Met 120 vaste medewerkers, 20 uitzendkrachten en 300 studenten realiseert het bedrijf een omzet van 200 miljoen euro. Klaas zegt:
"De belangrijkste motor van die mooie organische groei is de inzet van dynamische en betrokken medewerkers. Een bedrijf waarin de medewerkers zich gelukkig voelen en al hun passie inzetten om samen met het ganse team en het management de uitdagende doelstellingen te bereiken is voorbestemd om te lukken. Bij de bekroning van de beste werkgever en de beste plaats om te werken, zie je dit trouwens telkens weer terugkomen. De prima bedrijfsresultaten zijn evenredig met de hoge medewerkerstevredenheid."
Vertrouwen geven
Hoewel veel organisaties worstelen met problemen rond de betrokkenheid van de medewerkers (zoals duidelijk blijkt uit de Galup-cijfers) is het echt niet moeilijk om die betrokkenheid te realiseren. "Als je als leidinggevende vertrouwen geeft", zegt hij,
krijg je heel veel betrokkenheid terug. Vertrouwen geven betekent ook loslaten,
en dat maakt tijd vrij voor mezelf als CEO om strategisch na te denken, te onderhandelen en leuke deals te sluiten”. “Ook in een groeiende organisatie is het voor mij van wezenlijk
belang om de betrokkenheid van mijn medewerkers hoog in het vaandel te blijven voeren”.
“We doen dat onder meer met een creatief retentiebeleid, met voldoende doorgroeimogelijkheden en met het inspelen op de specifieke noden van onze medewerkers. Onze medewerkers, maar ook de vele studenten die voor Real Tobacco werken, bieden we de kans om regelmatig eens uit de bol te gaan”. Als je kijkt naar het succes van events als "Tomorrowland" in Boom en "The Burning Man" in Nevada, dan weet je hoe belangrijk feesten, beleving en samenhorigheid (met een verhaal) zijn."
Ingrediënten
De ingrediënten om een succesvolle organisatie uit te bouwen zijn voor iedereen beschikbaar. Het is te vergelijken met koken. Ook op dat vlak kan iedereen uit alle ingrediënten kiezen, maar slagen enkel creatieve koks en sterrenchefs erin daarmee
zodanig aan de slag te gaan, dat ze echte succesverhalen kunnen schrijven.
Klaas somt nog even op hoe hij ze verwerkt heeft in de succesvolle cocktail
die Real Tobacco is. "Onze focus op betrokken en gelukkige medewerkers die op een vriendelijke manier ook voor tevreden klanten zorgen is, zoals gezegd, onze belangrijkste motor. Daarnaast hebben we gekozen voor een no-nonsense identiteit en een uitnodigende look & feel van alle vestigingen en zetten we volop in op beleving en continuïteit”.
“Natuurlijk is marketing ook een zeer belangrijk onderdeel van de strategie: met de juiste marketingmix van inzetten op product, plaats en prijs verhogen we de traffic, want een aanbod van A-merken van chocolade, snoep en dranken tegen lage prijzen, zorgt ervoor dat klanten in onze vestigingen ook tegelijk hun tabak kopen."
Alvast, hartelijk bedankt Klaas om voor mij tijd uit te trekken voor dit interview. U bent een fijn mens, authentiek, inspirerend en een boeiende gesprekspartner.
Vanuit het hart, met respect,
Frank