top of page

Bedankt voor de mooie sokken!

Ik bedenk me geregeld, wat een voorrecht is het om een coach te mogen zijn. Gedurende 20 jaar mag ik als ondernemer met mensen en ondernemingen werken om ze te helpen worden wie ze altijd al wilden zijn. Ik heb het voorrecht gehad om 275 KMO’S en 50 corporate bedrijven te helpen gidsen naar hun gewenste doelstellingen. Daarbij heb ik steeds een bijzondere interesse gehad in het humane aspect. De inzichten en inspiratie die ik nog elke dag in me opneem deel ik daarbij graag met jullie in deze serie: ¡nspireer.



“Great leaders communicate and great communicators lead.

” Simon Sinek, leadership author


Geregeld vraag ik de deelnemers tijdens mijn opleidingen om een paar voorbeelden te geven van hoe we met mekaar communiceren. Telefoon, SMS, WhatsApp, E-mail, Skype worden dan als traditionele antwoorden gegeven. Dat zijn inderdaad handige hulpmiddelen, en al zeker ten tijden van de Corona uitdagingen, maar om een heldere boodschap over te brengen komen we toch het liefste samen.


Hoe dat komt?


Een basisvereiste om impactvol te communiceren is congruent te zijn. Dat betekent dat wat je denkt, voelt en doet met elkaar overeenstemmen. Een actueel voorbeeldje om het uit te leggen. Je kreeg van je partner een cadeau voor je verjaardag en dus wilde je hem of haar daarvoor bedanken. Je houdt van parfum en je kreeg een exclusief flesje? Dan dacht je “geweldig,” je voelde je blij en je gaf hem/haar een stevige knuffel. Weet dat je op dat moment congruent was en ook jouw partner zal jouw ‘dank u wel’ dan ook als oprecht hebben ervaren. Mocht je daarentegen een paar lelijke sokken of een set kookpannen hebben gekregen, dan was je reactie hoogstwaarschijnlijk incongruent geweest. Want ook al had je ‘dank u wel’ gezegd, je non-verbale communicatie(de toon van je intonatie en de expressie van je lichaamstaal) zou iets anders hebben verteld.


Het plaatje moet kloppen. Dit betekent, dat wat je zegt, hoe je het zegt en wat je daarbij uitstraalt dient naadloos aan te sluiten bij elkaar. Een perfecte harmonie dus tussen verbale en non-verbale communicatie.


In de werkomgeving besteden we als leidinggevende drie kwart van onze tijd aan communicatie, dat heeft recent onderzoek uitgewezen. Overtuigend en geloofwaardig onze boodschap overbrengen is nodig om verbindend te communiceren.


Vanuit het hart, met respect,

Frank


Interesse om aan jezelf te werken of om je team boven zichzelf te laten uitstijgen? Kijk dan even op de websiteen ontdek wat ik voor jou kan betekenen. Nog prettiger kan het zijn dat we eens met elkaar kunnen kennismaken en van gedachten kunnen wisselen. Wie weet is het misschien het begin van een inspirerende samenwerking info@franksegers.be




22 weergaven0 opmerkingen
bottom of page